Design, Nieuws 08-02-21 | 2917 keer gezien

De geschiedenis van het Mazda logo

Mazda logo's

Mazda Motor Corporation ontstond op 30 januari 1920, als de Toyo Cork Kogyo Company die kurk produceerde voor verpakkingen, isolatie en dempingsmateriaal. Pas in 1931 rolde het eerste voertuig van de productielijn – de Mazda-Go driewielige truck en het duurde vervolgens 29 jaar voordat Mazda zijn eerste personenauto produceerde – de R360 coupé in 1960. Deze eerste auto van Mazda werd gelanceerd in 1960 en zag ook het debuut van een nieuw logo.

Mazda’s evolutie

Een bedrijf met wereldwijde ambities waarbij de export naar Europa slechts zeven jaar later begon en in de afgelopen 60 jaar heeft Mazda’s moed om gangbare praktijken in twijfel te trekken en nieuwe wegen in techniek en design in te slaan. Zo werd Mazda het eerste Japanse merk dat de 24-uursrace van Le Mans won, maar ook de rotatiemotor lanceerde in de iconische Cosmo Sport 110S en ’s werelds best verkochte tweezits roadster – de Mazda MX-5 – creëerde. Ook introduceerde Mazda met Skyactiv-X ’s werelds meest verkochte eerste productie benzinemotor met Spark-Controlled compressieontsteking.

Gedurende de 100-jarige reis van een producent van industriële kurkproducten naar een wereldwijd onafhankelijk autobedrijf, zijn Mazda’s logo en bedrijfslogo geëvolueerd naarmate het bedrijf veranderde. Het eerste Mazda logo verscheen in 1934 en debuteerde op de Mazda-Go driewielige truck.

Machinebouw

Toyo Cork Kogyo werd in 1927 omgedoopt tot Toyo Kogyo toen het bedrijf overging op machinebouw. Het eenvoudige maar effectieve logo van het bedrijf bevatte een rode cirkel met kleine horizontale rode lijnen. Het logo  werd door Matsuda beschreven als een weerspiegeling van Toyo Kogyo’s wens om bij te dragen aan de wereld door middel van engineering en de vastberadenheid om vooruitstrevend te zijn.

De naam Mazda

De eerste verschijning van de naam Mazda was in 1934, toen de productie van driewielige vrachtwagens begon en het bedrijf een merknaam nodig had om af te stappen van gereedschappen en zware machines. De naam Mazda is gekozen uit Ahura Mazda, de god van harmonie, intelligentie en wijsheid. Het hielp ook dat de Matsuda-familienaam van de oprichter zeer dicht bij ‘Mazda’ werd uitgesproken. Het logo was een eenvoudige gestileerde versie van de naam Mazda en het sierde de zijtanks van de Mazda Go en verscheen tot 1954 op Mazda’s groeiende assortiment driewielige vrachtwagens.

Mazda’s geboortestad

Vanaf 1936 had Mazda ook een nieuw logo dat was geïnspireerd op het embleem van de stad Hiroshima. Het embleem van Mazda’s geboortestad heeft drie golvende witte lijnen op een groene achtergrond die de drie stromen van de Ota River-delta in Hiroshima vertegenwoordigen. In het Mazda logo zijn de lijnen recht getrokken met een afgeplatte M-vorm in het midden van elke lijn. De drie M’s stonden voor Mazda Motor Corporation, terwijl de lange zijverlengingen vleugels vertegenwoordigden voor behendigheid, snelheid en het vermogen om naar nieuwe hoogten te vliegen. Dit op de luchtvaart lijkende symbool is te zien op de voorkant van veel van de latere versies van de Mazda Go en duurde in feite tot ver in de naoorlogse periode tot 1959.

Gelijktijdig met het gevleugelde logo had Mazda een merknaam nodig om te gebruiken toen het vanaf 1949 driewielige vrachtwagens over zee naar het buiteland begon te exporteren. Het bovenstaande eenvoudige logo werd voor het eerst geregistreerd in Taiwan in 1954, ter vervanging van de eerdere Mazda handtekening in kalligrafiestijl die in 1934 werd geïntroduceerd, en in 1959 was het een handelsmerk in 21 landen over de hele wereld.

Eerste personenauto

In 1959 bereidde Mazda zich echter voor om zijn eerste personenauto te onthullen die een logo verdiende die geschikt was voor een autofabrikant en die met trots op de motorkap van de Mazda R360 kon zitten. Mazda’s eerste personenauto werd gelanceerd in 1960 en werd gebouwd volgens de kleine Japanse ‘Kai-auto’-voorschriften, maar dit weerhield de ingenieurs van Mazda er niet van om een ​​onderscheidend voertuig te creëren met dezelfde focus op esthetiek, betrouwbaarheid en comfort die u van een grotere auto zou verwachten, en hij had het nieuwe stijlvolle logo trots op de motorkap.

Op de Mazda 360 had het logo een ​​eenvoudige verchroomde cirkel met een verchroomde M in het midden, waarbij de linkerzijden zijn doorgetrokken om op de buitenste cirkel aan te sluiten. Ondanks dat hij minder dan drie meter lang was, bood de Mazda R360 Coupé plaats aan vier volwassenen en legde hij de lat voor brommobielen in Japan hoger met een aantrekkelijke vormgeving, lichtgewicht constructie en slimme motortechnologie.

Mazda P360 Carol

De Mazda R360 Coupé domineerde het segment vanaf de dag van zijn lancering doordat deze auto zowel betaalbaar als goed om mee te rijden was. Er werden 4.500 auto’s verkocht op de eerste verkoopdag in mei 1960.  Dit was nog voordat Mazda dat jaar 15% van de binnenlandse Japanse automarkt veroverde, wat ook allemaal heeft bijgedragen. Mazda en zijn nieuwe logo worden in heel Japan erkend. Het nieuwe logo verscheen op de Mazda P360 Carol, die een nog groter verkoopsucces werd, in feite sierde dit nu beroemde Mazda logo de auto’s van het bedrijf tot 1975.

Wereldwijd merk

Toen Mazda zijn voertuigen wereldwijd begon te exporteren, stond deze opvallende M in zijn cirkel op alle auto’s van het merk. Toen Mazda in 1964 het Cosmo prototype aan de wereld onthulde, was er dezelfde Mazda M in een Reuleaux driehoek die de vorm van rotoren in de unieke rotatiemotor van de auto nabootste. Geëmailleerd in een dieprode kleur die contrasteerde met de lichtmetalen groene lak van het concept, was er geen twijfel mogelijk over de maker van dit prachtige prototype van een sportwagen. Toen de productie van Cosmo Sport volgde in 1967, droeg het hetzelfde logo, maar deze keer viel de combinatie van een blauwe achtergrond en zilveren details op tegen het zuiver witte koetswerk van de Cosmo. Gevonden op de neus, wieldoppen en het stuur van de Cosmo, werd de ‘rotor’ -versie van dit logo gevonden op latere roterende auto’s zoals de R130 Luce, RX-2 en RX-3. Auto’s zonder rotatiemotor droegen de versie met ronde randen tot 1975, waardoor dit een van de meest herkenbare logo’s in de geschiedenis van Mazda was.

Blok lettertype logo

Echter, net als de trend in de jaren 70 en 80, stapte Mazda af van de logo-stijlbadge. Gedurende een periode  waarin historische auto’s zoals de RX-7, 323 en 626 op de markt kwamen, gebruikte het merk een heel eenvoudig blok lettertype logo met een gefocuste centrale Z. Het logo werd gedragen door auto’s, vrachtwagens en bestelwagens in een enorme groeiperiode voor Mazda. Dit eenvoudige logo sierde de carrosserie, wielen en interieurs van een groot aantal Mazda’s en was te zien in advertenties van bedrijven, gebouwen, dealernetwerk en huisstijl. Hij werd gebruikt tot 1997, is nog steeds direct herkenbaar en lijkt sterk op het Mazda logo dat tegenwoordig wordt gebruikt.

Beeldlogo

Het verlangen naar een beeldlogo keerde terug in het begin van de jaren 90 en in 1991 introduceerde Mazda een diamantachtige vorm in een cirkel, die was ontworpen om de beelden van vleugels en zon in een cirkel van licht na te bootsen. Slechts een jaar later veranderde het logo echter met het gladstrijken van de randen van de diamant om het te onderscheiden van het vergelijkbare Renault logo. Dit is het logo dat veel Mazda eigenaren bekend zal voorkomen, vooral omdat het latere versies van de eerste generatie MX-5 sierde.

Update merknaam en logo

In 1997 werden zowel de merknaam als het logo geüpdatet en kwam het logo die we vandaag kennen op de voorgrond. Het in de jaren 70 geïntroduceerde Mazda merklettertype werd blauw om de nieuwe bedrijfskleur van Mazda te vertegenwoordigen. Terwijl het nieuwe logo V-vormige vleugels zag staan ​​voor ‘groei’ en ‘verbetering’, wat de ruitvorm van het vorige logo vervangt. De uitdrukking van een paar vleugels in de vorm van de letter M is ontworpen om Mazda’s streven naar verbetering en voortdurende groei te weerspiegelen met flexibel denken, creativiteit en veerkracht.

21e eeuw

Aan het begin van de 21e eeuw werd dit Mazda logo wereldwijd erkend en in 2015 werd een bijgewerkte zilveren versie van het merk met blauwe randen en een diepere zilveren versie van het logo geïntroduceerd. Terwijl tegenwoordig de herziende zilveren versie hiervan (grotendeels gebruikt op een zwarte achtergrond) het centrum vormt van de visuele identiteit die wordt aangetroffen in de wereldwijde activiteiten van Mazda en zijn dealernetwerk.

Eeuw van innovatie

Een reis door de geschiedenis van Mazda’s logo’s en huisstijl belicht een eeuw van innovatie, baanbrekend design en technisch succes, waardoor Mazda is uitgegroeid van een Hiroshima producent van kurkproducten tot een onafhankelijke wereldwijde autofabrikant die bekend staat om zijn verbluffende ontwerp, technologie en klantgerichtheid. Na meer dan 100 jaar zaken doen zijn dit de logo’s die da Mazda auto’s versierd hebben, conventie trotseerden, prijzen wonnen, klanten boeiden en de levendige geschiedenis van Mazda kenmerken. Het Mazda logo van vandaag wordt over de hele wereld erkend en siert de moderne line-up, waaronder Mazda’s eerste volledige elektrische auto, de geheel nieuwe Mazda MX-30.