Nieuws, Ontspanning 15-07-22 | 1297 keer gezien

De Mazda CX-60 door het oog van journalisten

De Mazda CX-60 staat in de showroom en er wordt volop gesproken over de auto in de pers. Een aantal weken geleden is de auto voor het eerst getest door journalisten in Portugal waarna een stroom aan lovende reacties over de CX-60 gepubliceerd werden. Het eerste aantal artikelen over deze rijtesten vind je terug in dit blog. Tijd om weer een update te geven.

De Mazda CX-60 is de krachtigste en tevens de eerste Plug-in Hybride auto die Mazda ooit geproduceerd heeft. Dit maakt de auto voor het merk Mazda al heel bijzonder, maar dat is niet het enige wat de auto bijzonder maakt. Lees verder om erachter te komen wat journalisten in Nederland van deze SUV vinden.

De Mazda CX-60: puur rijplezier

Na de rijtesten in Portugal zijn er verschillende artikelen verschenen in ons land. De artikelen waren positief, onder andere over het rijgedrag van de auto. Zo schrijft Falder een mooie review met de volgende conclusie: “De hamvraag: hoe rijdt ie? Gespierd. Oftewel: zijn kracht communiceert de CX 60 subliem via het stuur en dat geeft een machtig gevoel, zonder dat je steeds het gas hoeft in te trappen. Verder rijdt ie bepaald niet zompig, eerder strak, met een vrij sportief ingestelde achttraps-automaat, want waar andere zouden kiezen voor comfort, kiest Mazda weer voor rijplezier.”

Rijdende Mazda CX-60 Plug-in Hybride

In CARROS Magazine staat ook een artikel met daarin een rij-impressie van de Mazda CX-60. Een klein voorproefje hiervan: “Waar niets meer aan veranderd hoeft te worden is het erg goede rijgedrag. De besturing is nauwkeurig en verschaft veel gevoel, waardoor je de auto desgewenst lekker sportief kunt rijden.” Het sportieve rijgedrag valt dus op en wordt gewaardeerd. Dit sportieve rijgedrag komt voort uit de iconische Mazda MX-5. Mazda wil het pure rijplezier van de bestverkochte roadster ter wereld terug laten komen in alle modellen. Zo ook in de Mazda CX-60.

Lof voor het design

Zo schreef AutoReview een aantal lovende woorden in hun artikel:

“In onze ogen is de CX-60 een fraaie SUV, met het typische, minimalistische Kodo-design, waar Mazda de laatste jaren zoveel lof mee oogst. De kwaliteit van de gebruikte materialen is boven alle twijfel verheven.”

Het Kodo-design wordt sinds 2012 toegepast op alle modellen van Mazda. “Soul of motion” is de designtaal van Kodo. Dit houdt in dat de auto ontworpen is om het gevoel van beweging te creëren, ook wanneer hij niet in beweging is. Dit wordt gecreëerd zonder gebruik van drukke lijnen of opvallende designs, maar juist met rust en kalmte. Hierdoor straalt de auto een balans tussen sportiviteit, luxe en comfort uit. 

CARROS Magazine looft het interieur: “Van het interieur van de CX-60 werden we trouwens meteen blij. Er is weliswaar een beeldscherm voor de navigatie en het infotainment, maar je kunt verheugend veel bedienen met veel praktische knoppen”.

Interieur Mazda CX-60 Homura

Naast de afwerking, gebruik van materialen en de kwaliteit van het interieur is er ook een nieuw infotainmentsysteem geplaatst in de Mazda CX-60. Autovisie stelt het volgende: “Er is een groot scherm (geen touchscreen) met een fatsoenlijke resolutie, dat nog wel de eenvoudige interface bevat met hoofdthema’s onder elkaar, die je met de centrale draaiknop op de middentunnel kunt verkennen. In de hedendaagse wereld van swipen, linchen en zoomen lijkt dat achterhaald, maar het gebruiksgemak is groot.” Bekijk hier ook de video van Autovisie.

De ultieme caravantrekker

ACSI FreeLife heeft ook een artikel uitgebracht met daarin de eerste impressie van de Mazda CX-60. Hierin kroont ACSI de CX-5 als koning caravantrekker van de afgelopen jaren, maar daar zal volgens hen verandering in komen:

“Er komt namelijk een concurrent in eigen huis met de nieuwe, grotere CX-60. En die kan alles nog eens een stukje beter dan zijn kleinere broertje.”.

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in ACSI Freelife of lees hier een verkorte versie van het artikel online.

De Mazda CX-60 heeft een trekkracht van maar liefst 2500 kg. Dat is één van de hoogste trekgewichten in het segment, maar is niet het enige wat de Mazda CX-60 zo’n goede caravantrekker maakt. De krachtige SUV is namelijk ook voorzien van Mi-Drive inclusief towing-mode. Mi-Drive is een systeem van Mazda waarnee je tussen verschillende rijmodussen kunt switchen (EV, normaal, towing, sport en off-road). Met de towing-mode ingeschakeld worden de motor- en transmissiekarakteristiek aangepast maar wordt ook de balans en controle verbeterd over de auto.  

Mazda CX-60 in de bergen met boot

Daarnaast is het onderstel goed afgesteld om met een caravan op pad te gaan, zo stelt het AD: “Je voelt wel dat het onderstel is afgestemd voor zware vrachten. … en de CX-60 heeft – zeker voor een plug-in hybride – een enorm trekgewicht van 2500 kilo. Dat maakt de auto meteen reuze aantrekkelijk voor caravanbezitters”.  

Delen via

  • hilbert prins schreef:

    ik rij al bij 50 jaar Mazda ik zal niet alle modellen hier op noemen. mijn huidige zijn een MX 5 en een MX30.voor mij zal Mazda wel het merk zijn dat niet uit mijn hart zal verdwijnen.binnen kort proefrit in de CX60. ik ben benieuwd of die me weer over de streep trek voor de volgende. dit van een liefhebber.

    • Dafne schreef:

      Wauw dat is een mijlpaal! Dank voor je vertrouwen en deze positieve reactie. Je kunt alvast een proefrit inplannen bij Mazda dealer via: mazda.nl/forms/proefrit/

  • Francois Bish schreef:

    ik rij al ruim 20 jaar Mazda, het begon met een 323HB toen een 323FB, twee keer 6, CX-5 en nu een 3 sedan GT-M. Een zeer betrouwbaar merk geen mankementen maar alleen jaarlijks onderhoud. Nu komt er een nieuw type waar ik veel over gehoord en gezien heb oa op sociale media. Goede verwachtingen heb ik er van

  • Jacques Magnee schreef:

    We rijden onze 4e Mazda diesel. 2x 626 en 2x 6.
    Onze eerst 3 waren 2 liter motoren en nu een 2,2. Alle auto’s nieuw gekocht en pas bij 240000 of later ingeruild of verkocht.
    In totaal heb ik 9 auto’s bereden. Mazda is voor mij de beste en meest betrouwbare.
    Per toeval heb ik de nieuwe mogen bewonderen. Wat een auto. Nu nog een proefrit…. Ik ben zeer benieuwd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.