Design, Ontspanning 13-08-19 | 917 keer gezien

De ontwerpers van de Mazda CX-30 over de nieuwste crossover

Met de nieuwe Mazda CX-30 compacte crossover heeft Mazda een model ontwikkeld dat stijlvol is en een geweldige rijbeleving biedt. Dit alles in een ruim jasje waarin alle inzittenden kunnen genieten van comfort en verfijning. CX-30 Program Manager Naohito Saga: “We wilden met deze auto de mogelijkheden van onze klanten in hun dagelijks bestaan verruimen en ze een andere kijk op het leven bieden. Mensen met een gevarieerde lifestyle kunnen met een gerust hart de CX-30 kiezen.” Wat kunnen zij van de CX-30 verwachten? Mazda heeft zich bij de ontwikkeling geconcentreerd op de volgende kernpunten. Allereerst moest de auto uitstekend presteren en voor iedere eigenaar precies groot genoeg zijn, zodat hij of zij hem overal mee naartoe kan nemen. Het design moest de eigenaar met trots vervullen en de cabine moest ruim genoeg zijn om gezin en vrienden in alle comfort te vervoeren.

Het interieur van de Mazda CX-30

Het interieur is ontworpen voor álle inzittenden. De hoge rijpositie biedt uitstekend zicht rondom terwijl een door dacht dashboard alle overbodige zaken elimineert. De instrumenten zijn zo geplaatst dat de bestuurder ze intuïtief kan bedienen zonder te worden afgeleid. Het 8,8-inch grote infoscherm is naar de bestuurder gericht. Het interieur is erop gericht om ook andere inzittenden comfort te bieden. “De CX-30 biedt makkelijk plaats aan vier volwassenen”, aldus Saga. “We hebben de ruimte aan alle kanten verlengd, ook achter de voorstoelen. Deze auto heeft alles wat je zoekt.” De ontspannen sfeer wordt versterkt door de minimale rijgeluiden, terwijl de materialen en gecoördineerde ontwerpaanpak hem een hoogwaardig gevoel geven.

Naohito Saga – Program Manager CX-30: Volgens Saga heeft de CX-30 een universele aantrekkingskracht. “Door in te spelen op de behoeften van zo veel mogelijk klanten, willen
we mensen bereiken die nooit eerder met Mazda kennisgemaakt hebben. De CX-30 is voor mensen van over de hele wereld.”

Op de weg

De CX-30 is gebouwd op basis van Mazda’s Skyactiv-Vehicle Architecture, waarbij de mens centraal staat. Belangrijke componenten als de motor en wielophanging werken hierbij in harmonie met de bestuurder. “Deze auto voelt beslist niet als een crossover als je achter het stuur zit”, aldus Saga. “En toch is het geen personenauto. Hij voelt verfijnd en zelf voel je je één met de auto.” Onder de kap levert de Skyactiv-X-technologie het beste wat benzine- en dieselmotoren bieden, met een combinatie van pittige prestaties en een laag verbruik. Ook is de Mazda CX-30 verkrijgbaar met de nieuwe Skyactiv-X motor.

Het exterieur van de Mazda CX-30

De CX-30 volgt niet alleen Mazda’s Kodo – Soul of Motion ontwerpfilosofie, maar omvat tevens de Japanse principes van Sori (evenwichtige lijnen) en Utsoroi (het samenspel van licht en schaduw). Dit zorgt voor constant veranderende reflecties als de auto in beweging is. Het is een bijzonder design. Daarbij lijkt de bovenkant van de carrosserie gescheiden van de onderkant. Het resultaat is een auto die zowel elegant als stoer oogt, wat ongebruikelijk is bij een compacte SUV. Chief Designer Ryo Yanagisawa: “Hij moest er niet al te gedrongen uitzien. Daarom hebben we zwarte kunststof panelen toegepast op de wielkasten en gezorgd dat de carrosserie slank oogt op de niet-zwarte delen. De carrosserie lijkt hierdoor te zweven en heeft prachtige proporties. Maar hij heeft tegelijk een stevig voorkomen dat een gevoel van luxe en hoge prestaties uitstraalt. En dan de achterkant… Achter het stuur kijk je veel naar je voorligger en de CX-30 is ook vanachter heel imposant.”

Ook de kinderwagen kan mee

Ryo Yanagisawa – Toen Yanagisawa bij Mazda aan de slag ging, werkte hij eerst bij een dealer. “Ik ontdekte dat mensen geraakt worden door een mooi ontwerp. En ik besefte ook dat het belangrijk is om een visie te hebben van hoe de klant de auto gebruikt.”

De CX-30 is ontworpen voor betere functionaliteit zonder het design ook maar een seconde uit het oog te verliezen. De bagageruimte is groot genoeg voor een kinderwagen, terwijl de lage laaddrempel het in- en uitladen vergemakkelijkt. Dankzij de grote openingshoek kunnen ook grote objecten makkelijk worden ingeladen. Het resultaat is een auto die, aldus Ryo Yanagisawa, “een inspiratiebron is die het leven van klanten zal verrijken.”

Ontdek de Mazda CX-30

Wil je meer weten over de nieuwe Mazda CX-30? Je leest hier alles over de nieuwste crossover van Mazda.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *