Nieuws, Rijplezier 01-08-19 | 1239 keer gezien

AutoWeek: De Skyactiv-X motor moet je simpelweg hebben

De langverwachte Skyactiv-X motor was in juli voor het eerst te rijden voor de pers. Natuurlijk was AutoWeek daarbij en zij namen zowel plaats in de Mazda CX-30 als in de Mazda3 met Skyactiv-X motor. Je leest hier hun rijimpressie.

Simpelweg de motor die je moet hebben

Tegen de stroom in

AutoWeek start het artikel met de zin “Door de jaren heen heeft Mazda ons verwend met bijzondere motoren”. De motoren waar ze op doelen zijn onder andere de rotatiemotor, maar ook de Skyactiv-motoren. De Skyactiv-G motoren hebben namelijk een hogere compressieverhouding dan normale benzineblokken. Daardoor hebben ze een gelijkwaardig verbruik ten opzichte van kleinere motoren met turbo, met de voordelen van een grotere motor. Krachtig en zuinig dus.

En de nieuwe Skyactiv-X motor doet daar een schepje bovenop: door de goede eigenschappen van diesel en benzinemotoren te combineren. Met als resultaat een nóg zuinigere én krachtigere benzinemotor.

Een kijkje onder de motorkap van de Skyactiv-X motor

Erg fijne motor in de praktijk

AutoWeek concludeert na het rijden met de Mazda3 Skyactiv-X dat de eigenschappen in de praktijk erg goed zijn. “We reden hem kort in de Mazda3 en het is simpelweg de motor die je moet hebben”. Over het rijgedrag schrijven ze verder dat de Mazda3 “gretig toeren maakt” en “meer koppel heeft dan de Skyactiv-G en daardoor meer vermogen bij toch een lagere uitstoot van CO2.”

Revolutionaire motor maakt verwachtingen waar

De conclusie van AutoWeek is “Mazda verdient niets dan respect voor het feit dat het als kleine fabrikant als eerste een motor met deze techniek op de markt weet te brengen.”

Het donkerrode interieur dat optioneel verkrijgbaar is op de Mazda3 Hatchback met Skyactiv-X motor

Het artikel over Skyactiv-X verscheen in AutoWeek 31. Je leest hier alles over Skyactiv-X. Of stel direct een Mazda3 of Mazda CX-30 met Skyactiv-X motor samen.