Nieuws, Rijplezier 24-06-20 | 4478 keer gezien

Hij is knap, onderscheidend, praktisch én betaalbaar: aldus FemmeFrontaal over de MX-30

FemmeFrontaal test de MX-30 FemmeFrontaal test de MX-30

FemmeFrontaal – het online magazine met de vrouwelijke kijk op auto’s – heeft onze nieuwe MX-30 getest. Lees in dit artikel wat ze er van vonden!

Afgelopen weekend kon de pers voor het eerst testrijden in de nieuwe MX-30. Een van de journalisten die daar deel van uitmaakte was Odiel Mennink van het online automagazine Femme Frontaal. Hun insteek is “Geen verhalen over ingewikkelde technieken of louter pk-jargon, maar verhalen en rij-belevingen van vrouwen met liefde voor auto’s en een schoenenkast vol pumps.”

“Het ontwerp nodigt uit tot rijden”

Over het uiterlijk van de MX-30 hebben ze het volgende te zeggen: “De MX-30 toont wat betreft ontwerp vooral een flinke dosis lef en nodigt uit tot meerijden. Het gastvrije gevoel – kom maar binnen! – wordt versterkt door het ontbreken van een B-stijl, waardoor passagiers zo in je auto duiken. Wel head first en omlaag graag, in verband met stootgevaar.” het gaat hier uiteraard over de Freestyle deuren van de MX-30, een van de bijzondere features van deze auto. De RX-8 maakte ook gebruik van deze deuren, vandaar dat het een knipoog is naar de geschiedenis van Mazda.

Gerecyclede materialen in het interieur

Het interieur van de MX-30 is ook op zijn manier bijzonder te noemen. Dat valt ook Odiel op: “Net als kringlopen weer helemaal hot zijn en beddenfabrikanten zich ook storten op het recyclen van matrassen, bestaat het interieur van de MX-30 hoofdzakelijk uit gerecyclede materialen. Denk aan vegan leer en stof die volledig afkomstig is van oude plastic flessen, dat materiaal noemen we ook wel PET. Een fantastisch stukje interieurdesign zie je ook terug in het gebruikte kurk in het middenconsole. En dat is weer een hint naar de jaren 20, toen Mazda ook nog kurk maakte. Erg tof, hoe het Japanse merk op deze manier, zowel uiterlijk als innerlijk, haar heritage probeert te markeren in deze moderne elektrische auto.”

Het interieur van de MX-30
Het interieur van de MX-30

Well to wheel?

Naast dat de MX-30 elektrisch is (dus zero emission) is er gebruik gemaakt van gerecycled materiaal om zo het ecologisch verantwoorde aspect nog meer te benadrukken. Ook is er bij deze auto – net als bij de andere Mazda’s – gebruik gemaakt van het ‘well-to-wheel’ principe. Dat houdt in dat er niet alleen gekeken wordt naar hoe zuinig de auto is tijdens het rijden, maar ook hoe het CO2 verbruik tijdens de productie van de auto zo laag mogelijk gehouden kan worden. Daarom is er ook gekozen voor een kleinere batterij. Batterijen kosten veel energie om te produceren, en vaak gebruik je er maar een fractie van. Dat is de reden geweest voor deze kleinere batterij. Lees hier meer over wat Mazda ‘rightsizing’ noemt.

“Hij voelt en rijdt als een auto met verbrandingsmotor”

Bij het maken van een elektrische auto is er bij Mazda ook nagedacht dat hij moet rijden zoals een Mazda. Daar heeft Odiel het volgende over te zeggen: “Want deze auto rijdt en voelt helemaal niet als een elektrische auto”…”En dat is nu precies het doel van Mazda met de MX-30, dat hij voelt en rijdt zoals een auto met verbrandingsmotor. Op die manier hoeft de overstap van benzine naar elektrisch helemaal niet groot te zijn. Dat maakt deze MX-30 echt uniek. Want qua rij-eigenschappen kan ik alleen maar zeggen: hij rijdt comfortabel, bij tijden zelfs romig en stuurt fantastisch.”

Wil je het hele artikel lezen? Die vind je hier. Heb je interesse gekregen in de MX-30 voor jezelf of voor je bedrijf? Kijk dan op Mazda.nl voor alle informatie.