Design, Ontspanning 17-05-19 | 1333 keer gezien

Lange adem – de driewielertrucks van Mazda

Driewielers van Mazda

Mazda Stories kijkt terug op een epische expeditie die enkele driewielertrucks in 1936 ondernamen en Mazda’s status als een belangrijke speler in de automarkt verankerden.

“Hé, heb jij zin om mee te gaan?”. De uitnodiging van Jujiro Matsuda aan Narazo Shimazu was heel nonchalant. En, zoals later zou blijken, een bleke afspiegeling van de omvang van de tocht waar hij zijn vriend voor trachtte over te halen. We schrijven 1936 en de toenmalige Mazda-president Matsuda bereidde een expeditie door Japan voor. Om zijn nieuwe driewielertruck te promoten. Shimazu, de man die de eerste motorfiets van Japan had gebouwd, moest de teamleider van deze tocht worden. Indien succesvol zou deze gewaagde reclamecampagne Mazda’s plaats verzekeren op de concurrerende Japanse truckmarkt.

Het vertrek

Op een regenachtige dag in april vertrok Shimazu’s team. Ze vertrokken met vier Mazda-Go KC’s en een Mazda-Go DC van Kagoshima in het zuidwesten van het eiland Kyushu richting Tokio. Dat is een tocht van 2700 kilometer in 25 dagen. Met hun rolbuizen frame en grote laadbak trokken de KC-driewielers de nodige aandacht in industriesteden als Fukuoka, Osaka en Nagoya. Daardoor bewezen ze hun PR-waarde omdat ze aan hoogwaardigheidsbekleders werden getoond.

Driewieler van Mazda

Onderweg

Onderweg overwonnen ze slechte wegen, brandstof tekorten en zelfs zandstormen. Maar toen ze eindelijk de hoofdstad binnenreden en bij het iconische Meiji-heiligdom voor foto’s poseerden, was het een stralende dag. Hun missie was een eclatant succes. Ze hadden geen pech of ongelukken gehad en waren op schema gebleven. De trucks liepen de hele reis als een zonnetje. De leden van de expeditie hadden het duidelijk zwaarder te verduren gehad: ze waren bedekt onder een laag stof, maar dit weerhield ze er niet van om de geslaagde tocht uitbundig te vieren met bier.

Een succesvolle gok

De gok van Matsuda had goed uitgepakt: Mazda’s positie was voorgoed beklonken. Het bedrijf exporteerde al naar China en Singapore en in het jaar van de expeditie kwam Zuid-Amerika hier nog bij. In Amerika prijkten de Mazda-trucks in alle autobladen terwijl een dealer in het Australische Sydney met een exclusieve franchise wilde beginnen. Dankzij deze driewielertrucks was Mazda internationaal ineens een bekende naam met een grote status.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *