Nieuws, Ontspanning 12-02-24 | 200 keer gezien

Mazda CX-5 is wederom populairste trekauto

beste trekauto

De Mazda CX-5 is voor het zesde opeenvolgende jaar de meest populaire caravantrekker van Nederland, zo blijkt uit het grote ACSI FreeLife Magazine Trekauto-onderzoek, dat sinds 2018 elk jaar wordt gehouden. Volgens het onderzoek over het jaar 2023 is iets meer dan negen procent van alle nieuw verkochte trekauto’s in Nederland een Mazda CX-5. De Mazda CX-60 Plug-in Hybrid is, na de CX-5, de populairste caravantrekker bij de nieuw aangeschafte auto’s. Sinds 1965 is ACSI campingspecialist in Europa en onder bijna 4.000 respondenten heeft ACSI het onderzoek uitgevoerd.

Mazda blijft koppositie houden

Bij de nieuw aangeschafte trekauto’s in 2023 zijn interessante ontwikkelingen te zien. De Mazda CX-60 die in de cijfers over 2022 al een indrukwekkend debuut liet zien met een tiende plek, is nu opgestoomd naar de tweede plaats met een marktaandeel van 10,3 procent. Tekenen dat Mazda’s koppositie in gevaar komt zijn er niet. Samen met de op de eerste plaats prijkende CX-5 heeft Mazda nu een marktaandeel van 22,8 procent bij de nieuw aangeschafte caravantrekkers.

Jong wagenpark

Uit het ACSI FreeLife Magazine Trekauto-onderzoek komt ook naar voren dat de meeste caravanbezitters een auto hebben met benzinemotor, maar het aandeel is wel licht gedaald van 68,15 procent in het onderzoek over 2022 tot 64,33 procent nu. Caravanbezitters rijden bovendien veel nieuwere auto’s dan de gemiddelde autobezitter. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is 11,4 jaar, maar de helft van de caravanbezitters heeft een auto die niet ouder is dan vijf jaar. Meer dan 80 procent van de trekauto’s in Nederland is volgens het onderzoek maximaal tien jaar oud. De Nederlandse trekauto’s zijn ook bijna allemaal privébezit. Slechts 3,12 procent van de caravanbezitters heeft een auto van de (eigen) zaak of een leaseauto. Nog eens drie procent heeft een private leaseconstructie en de rest is particulier aangeschaft.



Stijlvolle en krachtige SUV’s

De Mazda CX-5 en CX-60 ademen Japans vakmanschap en vertegenwoordigen alles wat Mazda in de ruim afgelopen 100 jaar in zijn DNA heeft ingebouwd. De Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 pk heeft een toelaatbaar trekgewicht van 2.000 kg en dit geldt ook voor de 165 pk met automaat. De benzinemotoren van de Mazda CX-5 zijn bovendien standaard uitgerust met de intelligente Mazda M Hybrid-technologie. De Mazda CX-60 is een Plug-in Hybride. Door de batterij van 17,8 kWh die de elektromotor voorziet van energie, beschikt de Mazda CX-60 over een gecombineerd vermogen van 241kW (327pk). Voor de Mazda CX-60 geldt een toelaatbaar trekgewicht van 2.500 kg.  Deze krachtige SUV’s van Mazda zijn daardoor uitstekende auto’s voor het trekken van bijvoorbeeld een caravan, vouwwagen of paardentrailer; waarbij het dagelijkse woon-werk verkeer volledig elektrisch afgelegd kan worden.

Delen via

Tags:   CX-5

  • Patrick schreef:

    Vele jaren naar volle tevredenheid Mazda (6 Sportbreak en CX-5) gereden. Derhalve was het een ‘logische’ keuze wederom voor een CX-5 te gaan nadat deze was gestolen. Hierbij van een 2017-Exclusive naar een 2021-Sportive Skyactive-G gegaan. Inmiddels 65k op de teller en helaas niet meer zo te spreken over deze laatste Mazda. De auto blijft een prachtige verschijning maar motorisch gezien inmiddels een behoorlijke ergernis. Naar het blijkt beschikt deze uitvoering over actieve cylinder uitschakeling, iets waar bij verkoop met geen woord over is gesproken. Waar Mazda verkondigt dat dit systeem vloeiend en ongemerkt zijn werk doet, kan ik bevestigen dat dit niet (meer) zo is. De auto rijdt op z’n best met een koude motor en dus maar enkele minuten ná een koude start. Daarna begint de ergernis. Iedere keer als 2 cylinders worden uitgeschakeld, is er sprake van een voelbare hik/schok, houdt de auto even in én ontstaat er een voelbare lage/zware trilling in de auto. Dit laatse vooral bij de in NL gebruikelijke snelheden tussen 50-100 km/h. Dat dit alles precies samenvalt met de cylinder uitschakeling wordt bevestigd door de brandstof verbruiksmonitor in de centrale display. Het moge duidelijk zijn dat deze cylinder uitschakeling als een grote ergernis wordt ervaren én een 41K kostende auto onwaardig. Gezien de vele vergelijkbare ervaringen die worden gedeeld in de Mazda fora én op deze site, is dit een breed ervaren probleem. Mazda zou er goed aan doen om middels een software update oid, het mogelijk te maken voor eigenaren om ervoor te kunnen kiezen dit syteem te deactiveren. Iets wat niet onmogelijk lijkt aangezien het systeem pas actief wordt als de motor op temperatuur is en het geheel dus temperatuur afhankelijk lijkt te werken. Inmiddels de cylinder uitschakeling zó beu dat tuners zich ook mogen melden, maar heb begrepen dat die tot op heden ook nog niet de oplossing hebben ;-( Zolang Mazda deze cylinder uitschakeling problemen niet wil erkennen en eigenaren van hun (dure) aankoop niet tegemoet komt, zal mijn advies aan potentiële kopers voorlopig zijn vooral weg te blijven van Mazda’s met deze cylinder uitschakeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *