Financieel, Verdieping 03-12-20 | 1043 keer gezien

Nieuwe BPM-tarieven voor 2021

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het Belastingplan 2021. Als de Eerste Kamer half december definitief akkoord geeft, worden met ingang van 2021 weer diverse wijzigingen doorgevoerd op het gebied van autobelastingen, waaronder de BPM-tarieven. Lees hier wat je kunt verwachten.

De BPM van een nieuwe auto wordt berekend aan de hand van een vaste voet en een variabele toeslag per gram CO2. De BPM-tarieven voor benzine- en dieselauto’s zijn gelijk, waarbij voor diesel nog wel een extra dieseltoeslag van kracht is. Voor plug-in hybrides gelden afwijkende BPM-tarieven en 100% elektrische auto’s zijn tot en met 2024 vrijgesteld van BPM. Nieuwe auto’s die vanuit de fabriek zijn voorzien van een aardgas- of lpg-installatie, worden behandeld als benzineauto’s.

Bestaande benzine- en dieselmodellen waarvan de CO2-uitstoot gelijk blijft, worden in 2021 met een hogere BPM belast dan exact dezelfde modellen in 2020. En doordat de BPM-tabel progressief oploopt, kan dit om een grote procentuele stijging gaan.

Behalve de hogere BPM-tarieven wordt ook de dieseltoeslag verhoogd. Daarbij wordt niet alleen de CO2-startgrens verlaagd van 80 naar 77 gram CO2/km, ook de toeslag zelf wordt met ingang van 2021 verhoogd van € 78,82 naar € 83,59 voor iedere gram CO2-uitstoot per kilometer.

LEES OOK: Staatssecretaris: géén BTW over BPM in 2021

BPM-tabel 2021

Steeds strengere CO2-normen

Brancheorganisatie BOVAG, ANWB en RAI Vereniging benadrukken dat de nieuwe BPM-tarieven voor 2021 vooral compacte benzine- en dieselauto’s onevenredig hard raken. Er werden ook Kamervragen gesteld waarom op individueel niveau bij bestaande modellen de BPM-stijging zo ver kan uitschieten.

De staatssecretaris van Financiën legde in zijn antwoord vooral een link met de CO2-uitstootreductie als gevolg van de Europese normen. In 2015 lag de CO2-norm nog op 130 g/km die alle nieuwe modellen van een autofabrikant bij elkaar gemiddeld mogen uitstoten. In 2021 ligt die op gemiddeld 95 g/km. Na 2021 worden de normen nog strenger.

Autofabrikanten moeten de komende jaren dus steeds CO2-zuinigere modellen op de markt brengen. De BPM-aanpassingen zijn in lijn met de te verwachten, gemiddelde CO2-ontwikkeling voor de komende tijd en bedoeld om te voorkomen dat de BPM wordt uitgehold door voortschrijding van de benzine- en dieseltechniek. Daar staan echter ook andere nieuwe modellen tegenover die zuiniger worden en waarop de belasting in 2021 lager uitvalt.

Dieseltoeslag niet voor Mazda Skyactiv-x

Volgens de ‘Wet BPM 1992’ geldt een toeslag voor personenauto’s en bestelauto’s die worden aangedreven door een motor met compressieontsteking, zoals een dieselmotor. Deze dieseltoeslag geldt ter compensatie van het accijnsvoordeel dat auto’s met een dieselmotor hebben ten opzichte van auto’s met een benzinemotor.

Maar Mazda is de enige fabrikant die een benzinemotor levert met compressieontsteking: de revolutionaire Skyactiv-X motor. Speciaal voor Mazda is de wet nu aangepast, zodat de dieseltoeslag niet geldt voor deze motor. De Mazda-modellen met Skyactiv-X motor profiteren immers niet van het lagere accijnstarief van diesel. Als bestuurder profiteer je wél van 180 pk vermogen in combinatie met een uitzonderlijk lage CO2-uitstoot vanaf 115 g/km.

Delen via

Tags:   belasting, BPM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *