Ontspanning, Rijplezier 07-05-21 | 3426 keer gezien

Autoweek en Autowereld testen de Mazda CX-30 e-Skyactiv X

Mazda CX-30 e-Skyactiv X

De Mazda CX-30 is ‘de middelste’ in het crossover aanbod van Mazda en neemt daarmee een plek in tussen de Mazda CX-3 en de Mazda CX-5 in. De Mazda CX-30 is leverbaar met de revolutionaire e-Skyactiv X benzinemotor met de kracht en efficiency van een dieselmotor. De e-Skyactiv X motor combineert de beste eigenschappen van zowel een benzine- als een dieselmotor: een hoog vermogen, een mooie koppelopbouw en een heel directe respons op het gaspedaal. Een zuinige, krachtige motor, waarmee je profiteert van een snelle acceleratie en fantastisch rijgedrag, met een lagere CO2-uitstoot. Lees in dit artikel hoe Autoweek en Autowereld dat ervaren.

Autoweek test

Autoweek test de Mazda CX-30 tegenover de Mini Countryman. Benieuwd welke als beste uit de test kwam? Lees dan snel verder.

Volgens Autoweek voelt de Mazda CX-30 veel meer aan als een normale auto in vergelijking met de Mini, waarbij het altijd een belevenis is voor wie het niet gewend is om er in te rijden. Al is de Mazda CX-30 volgens hen wel een nadrukkelijk sportief exemplaar waarbij je diep weggestopt zit achter een relatief hoog dashboard. Dat geeft een fijn geborgen gevoel.

“Mazda kiest het voorjaar van 2021 uit om het belangrijke model en de belangrijke motor van een kleine update te voorzien. De SkyActiv-X heet nu e-SkyActiv X, waarbij de ‘e’ staat voor mild-hybrid ondersteuning. Het nieuws zit ’m in een nog verder teruggedrongen verbruik en CO2-uitstoot en een beetje extra kracht. Om precies te zijn 6 pk en 15 Nm extra, wat het totaal nu op 186 pk en 240 Nm brengt.”

Met 136 pk is de Mini Countryman een stuk minder krachtig dan de Mazda CX-30.

Eigenwijze keuzes

Autoweek schrijft dat als het gaat om interieurkwaliteit en afwerking de Mazda zeker niet onder doet voor de Mini. “De gebruikte kunststoffen komen zelfs hoogwaardiger over dan in de Mini, die op dat vlak toch een naam heeft hoog te houden. Waar het Countryman-binnenste erg druk en ietwat overweldigend is, lijkt dat van de Mazda juist bedoeld om je zo min mogelijk af te leiden. Het design is strak en opgeruimd, het kleurgebruik rustig en het instrumentarium oogt relatief eenvoudig en traditioneel. De besturing biedt lekker veel gevoel en het onderstel weet de natuurlijke nadelen van de wat hogere SUV-koets uitstekend te camoufleren, zonder door te slaan in compromisloze sportiviteit. Het totaalpakket is volwassen, uitgebalanceerd en toch comfortabel.”

Eindoordeel Autoweek

“Het is zeker niet gek dat de Mazda CX-30 zo in trek is. De auto rijdt heerlijk, is redelijk geprijsd en biedt een interieur dat voor wat betreft afwerking en uitstraling de strijd met een luxeproduct als de Mini gemakkelijk aankan. Dat uitgerekend de innovatieve en vernieuwde motor dan niet lekker uit de verf komt is jammer, maar kan ’m niet van de overwinning afhouden.”

Benieuwd naar het hele artikel? Lees de hele autotest in Autoweek 15.

Zal het oordeel van Autowereld in lijn zijn met die van Autoweek? Ontdek het in het tweede deel van deze blogpost.

Autowereld

“Al anderhalf jaar na zijn introductie, krijgt de Mazda CX-30 een update. Je ziet er niks van, maar de CX-30 Skyactiv X 186 maakt Mazda’s bijzondere motortechniek wel tot een geloofwaardiger alternatief voor het alom aangehangen turbo-evangelie.”

Het valt Autowereld op dat de Mazda CX-30 zuiniger is geworden.

“Bij de handgeschakelde versie daalde het WLTP-verbruik van 5,9 naar 5,7 l/100 km (van 1 : 16,9 naar 1 : 17,5). Bij de automaat die wij rijden, is het verschil nog groter. Zonder het e’tje in de typeaanduiding bedroeg het gemiddelde 7,0 l/100 km (1 : 14,3), nu zou dat 6,1 l/100 km (1 : 16,4) moeten zijn. Voor de CO2-emissie betekent dit een reductie van 160 g/km naar 138 g/km.”

Design

Autowereld is erg te spreken over de verschijning  van de Mazda CX-30, die nog steeds aantrekkelijk is. “Een gladjanus in de gunstige zin des woorden. Hij laat zien dat je ook onderscheidend kunt zijn zonder een druk allegaartje aan vouwen, hoeken en lijnen. Het organisch vormgegeven interieur sluit daar prachtig op aan. Het oogt bijzonder, maar zeker niet geforceerd, en de ergonomie is goed voor elkaar. Daarnaast steken de materialen en de afwerking ver boven de middelmaat uit.”

Rijplezier

Autowereld vindt de Mazda CX-30, zeker voor een SUV, een erg prettig sturende auto. Ze ervaren de besturing als niet overdreven direct, maar juist precies mooi. “Combineer dit met een zeer beperkte overhelneiging, en je hebt een auto waarmee je ook korte bochten om je vinger windt. Doordat de CX-30 zo lekker stuurt, ga je al gauw stevig rijden. Dat gaat prima: hij sprint in 8,6 seconden naar 100 km/h (was 8,8 s) en ook tussensprints verlopen moeiteloos. Stevig doorrijdend kwamen wij op een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km (1 : 14,5). Rijd je voornamelijk op de snelweg en houd je je keurig aan de 100 km-grens, dan kan dat dalen tot zo’n 5,4 l/100 km (1 : 18,5). Daarmee toont de Skyactiv-techniek zijn relevantie overtuigender dan ooit.”

Eindoordeel Autowereld

De recensent van Autowereld valt voor de combinatie van de fijne besturing en het mooie design – van zowel binnen- als buitenkant. “Hoewel ik niks tegen automaten heb, zou ik bij de CX-30 liever voor de uitstekende handbak gaan.” Lees de hele review op Autowereld.

Delen via

Tags:   rijtesten

  • Michiel ten Berge schreef:

    Ik rij de CX-30 ook met automaat en het klopt inderdaad dat de motor vaak 2 versnellingen terug schiet als je voorganger weg is. Dat voelt zeer onprettig! Ik los dat op door de automaat in manuel (6) te zetten zodat de auto in de 6e versnelling terug naar de oude snelheid gaat. Jammer dat dat niet in te stellen is. Het gebeurt ook al je invoegt achter een vrachtwagen. Dan houdt de motor soms automatisch in omdat je er soms te dicht achter zit. Haal je dan in, dan schiet de versnelling ook 2 tandjes terug. Maar verder is het een heerlijk rijdende auto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *