Nieuws, Rijplezier 25-07-19 | 981 keer gezien

FemmeFrontaal test de Mazda CX-30

Nieuwe crossover van Mazda

De Mazda CX-30 werd onlangs door de pers aan de tand gevoeld. Zo ook door Odiel van FemmeFrontaal. Zij nam de CX-30 mee om hem onder andere te testen op zijn “Flirt Factor” en “Drive”.

Flirt factor

Odiel schrijft dat de Mazda CX-30 wat haar betreft de sjansfactor meeneemt van de Mazda3. “Eenvoudig en stijlvol van veraf, van dichtbij verrassend gedetailleerd”. In lijn met het Kodo design van Mazda dus, waarin minimalisme belangrijk is.

Over het exterieur schrijft ze verder “Met name de zijpanelen spelen als het ware met het licht en de reflectie van de weg, wat een prachtig – bijna artistiek – schouwspel levert.” en het sportieve uiterlijk van deze crossover wordt ook gewaardeerd “De C-stijl en de hoogte van de auto geven mij de indruk met een coupé te maken te hebben. (…) Mazda heeft de stoere crossover look op de CX-30 weten te accentueren door de kunststof randen aan de flanken en de opvallende achter- en voorbumper.”

En hoe rijdt ‘ie?

Natuurlijk is het rijgedrag van de Mazda CX-30 ook erg belangrijk. Over zijn rijgedrag schrijft Odiel: “Ik moet zeggen, die handbakken van Mazda, dat doen ze echt goed. Als je van schakelen houdt, houd je namelijk van tamelijk korte verzetten en dat heeft ook de CX-30.” En ook het interieur van de Mazda CX-30 voelt fijn aan, volgens FemmeFrontaal. “Dat Mazda écht baas is in het produceren van rijdersauto’s bewijst het merk als je plaatsneemt achter het stuur.”

Zo zijn de stoelen van de Mazda CX-30, net als die van de Mazda3, zeer zorgvuldig ontworpen. Met als doel een optimale ondersteuning van de rug en de natuurlijke positie van het bekken behouden.

Ontworpen rondom de bestuurder

De Mazda CX-30 is net als elke Mazda ontworpen rondom de bestuurder. Menscentrisch design, zoals we dit noemen, komt in elk detail terug. Odiel valt dit ook op “Er is niet veel dat mij in deze auto afleidt van de route die ik moet rijden. Dat geeft mij een veilig gevoel”. En daarin speelt uiteraard ook het Active Driving Display een rol, waarbij rijinformatie in je gezichtsveld geprojecteerd wordt op de voorruit. “Een feature die ik meestal tegenkwam als optie in de wat duurdere auto’s, maar bij Mazda dus ook in de CX-30. Fijn is dat”.

Conclusie

Al met al is Odiel van FemmeFrontaal erg te spreken over de nieuwe Mazda CX-30. Deze kan dan ook rekenen op een 8 op alle onderdelen en gemiddeld eindcijfer. Of zoals FemmeFrontaal al kopt in het artikel “De Mazda CX-30: de mooiste crossover van de klas?”

Delen via

Tags:   rijtest

  • René schreef:

    Ik ben wel geïnteresseerd in de CX-30 omdat ik de de CX5 net wat te groot vind voor z’n tweeën.
    Interesse voor een SUV is primaire vanwege slechte rug waardoor ik een hoger instap en zitpositie wil. De CX-30 zou mogelijk een alternatief voor de CX 5 kunnen zijn
    Echter na het bestuderen van de folder (maten) lijkt het erop dat de de zit hoogte niet veel hoger is dan bij mijn huidige auto (passat station 3BG)) en gelijk aan die van de te kleine CX3
    Het is net alsof de hogere positie optisch wordt gecreëerd door de onderkant van de ramen hoger te maken waardoor de instap en zitpositie hoger lijkt.
    Dit mede door het feit dat de totale hoogte van de CX-30 gelijk is aan die van de CX3 en 13 cm lager dan de CX5.
    Maar goed 24 augustus ga ik in de praktijk wel even kijken en vergelijken

    Met vr. gr. René

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *