Design, Ontspanning 15-08-19 | 1130 keer gezien

Hiroshima en de challengersmentaliteit van Mazda

driewielers mazda

Heb je weleens gehoord van de challenger spirit van Mazda? Deze komt voort uit de geschiedenis van Mazda, die verbonden is aan de stad Hiroshima. Lees hier waarom deze verbintenis zorgt voor de mentaliteit van Mazda.

Mazda is intrinsiek verbonden met zijn geboortestad Hiroshima: een stad met een rijk productieverleden. In de oudheid werd hier al staal geproduceerd. En wel volgens het traditionele ‘tatara’-productieproces. In 1889 werd in Kure, vlak ten zuidoosten van de stad, een marinescheepswerf geopend.

Jujiro Matsuda

Dat is precies de plaats waar de latere president van Mazda, Jujiro Matsuda, op 15-jarige leeftijd als monteur aan de slag ging. Matsuda is geboren in een klein vissersdorp nabij Hiroshima. Hij besloot al op jonge leeftijd om de stad welvaart te brengen. In 1920 startte hij Toyo Cork Kogyo, een kurkproducent die vanaf 1931 driewielertrucks ging bouwen en uitgroeide tot wat we nu kennen als Mazda.

De atoombom

Het allesbepalende moment in de geschiedenis van Hiroshima was 6 augustus 1945. Toen werd de stad getroffen door een atoombom. De verwoesting was zo ingrijpend dat het nooit meer vergeten zal worden. Tienduizenden mensen kwamen ter plekke om het leven en Hiroshima zelf was vrijwel met de grond gelijk gemaakt. Maar uit tegenspoed komt ook kracht. In de weken, maanden en jaren daarna begonnen de overlevenden hun stad en leven weer op te bouwen, een stad die ze nog altijd met trots hun thuis noemden. Matsuda wilde hier een rol in spelen en hij voelde een grote verantwoordelijkheid voor zijn medeburgers.

Links: de Mazda Type-GA bij het geraamte van Genbaku (de Atoombomkoepel).
Rechts: standbeeld bij het Kindervredes monument.

De challenger spirit

In december 1945 begon hij opnieuw driewielertrucks te vervaardigen en kwam hij met een plan om fietsen te maken die ingezet konden worden bij de herbouw. Het fietsvoorstel kwam niet van de grond dus richtte hij zich op de driewielertrucks. Hoe meer deze werden ingezet voor de herbouw van de stad, hoe geïnspireerder Matsuda raakte door de vastberadenheid van de gebruikers van de trucks. Hij besloot de rest van zijn leven te wijden aan het bouwen van voertuigen die mensenlevens verbeterden. Dit verlangen droeg hij over op zijn zoon Tsuneji, die Mazda in later jaren naar passagiersauto’s zou leiden. Tsuneji ontwikkelde bovendien de rotatiemotor, samen met de latere president Kenichi Yamamoto. De opmerkelijke spirit van de stad is de essentie van de autofabrikant die het nog altijd een eer vindt dat Hiroshima ‘thuis’ is.

Lees hier meer over de bijzondere geschiedenis van Mazda.

Delen via

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *