Rijplezier, Technologie, Verdieping 09-01-20 | 1314 keer gezien

5x waarom de Mazda CX-30 de ideale zakenauto is

De Mazda CX-30 die sinds september 2019 in de Nederlandse showrooms staat, is een volledig nieuw model in een voor Mazda nieuw marktsegment. De compacte SUV is gepositioneerd tussen de Mazda CX-3 en CX-5 en bezit talloze eigenschappen die voor zakenrijders extra prettig zijn. Hier vijf redenen waarom de Mazda CX-30 de ideale zakenauto is.

1. Skyactiv-X

De Mazda CX-30 is leverbaar met de nieuwe Skyactiv-X motor. Dit is een unieke 2,0-liter benzinemotor die gebruikmaakt van compressie-ontsteking zoals bij een dieselmotor.

Deze bijzondere techniek in combinatie met Mazda M Hybrid techniek resulteert in een hoog vermogen van 180 pk en een lage CO2-uitstoot vanaf 105 g/km. Daarmee is de CX-30 Skyactiv-X een regelrecht alternatief voor een dieselauto. Daarbovenop is deze 180 pk sterke SUV van Mazda dankzij een relatief gunstige BPM-toeslag al te rijden voor gunstige prijzen vanaf 32.990 euro.

2. Veiligheid

De Mazda CX-30 is een van de veiligste auto’s die ooit getest is door het onafhankelijke crashtestinstituut Euro NCAP. In november 2019 behaalde het model de hoogste score ooit (99%) voor de bescherming van volwassen inzittenden.

De Mazda CX-30 behaalde de maximale score bij de frontale botsing over de volledige breedte, bij de zijdelingse botsing tegen een auto en bij de zijdelingse botsing tegen een paal. Ook het Smart Brake Support-systeem van de Mazda CX-30 ontving het maximum aantal punten. Bij lage snelheidstests werden botsingen in alle scenario’s vermeden.

3. Comfort en ruimte

Het interieurdesign van de CX-30 is gebaseerd op de designfilosofie van Mazda waarbij de mens centraal staat. Deze ‘menscentrische’ ontwikkeling heeft geleid tot een ergonomisch en veelzijdig interieur waarin inzittenden ook tijdens lange ritten comfortabel zitten. Ook hebben de ingenieurs van Mazda extra veel aandacht besteed aan het minimaliseren van geluiden en trillingen om een unieke ‘stilte’ te creëren aan boord.

Verder is de CX-30 buiten werktijden prima inzetbaar als praktische gezinsauto dankzij de bagageruimte van minimaal 430 liter en de opvallend brede en lage laadopening zodat (zware) spullen eenvoudig in- en uitgeladen kunnen worden.

4. Zithouding en afleiding

De ‘menscentrische’ ontwikkeling van de Mazda CX-30 komt ook terug in het ontwerp van de bestuurderspositie en de bediening van allerlei functies.

Behalve een prettig hoge en overzichtelijke zitpositie kunnen bestuurders van elk formaat rekenen op de ideale rijpositie dankzij de kantelhoek van 45 mm en de mogelijkheid het stuurwiel op de optimale hoogte en diepte in te stellen. Ook kan de zitting gekanteld worden om te voorkomen dat de dijen van de inzittende boven het kussen zweven (te lage kantelhoek) of onnodig onder druk worden gezet (te hoge kantelhoek). Dit zorgt voor een ontspannen zithouding en minder vermoeidheid na een lange rit.

Een andere belangrijke feature van de Mazda CX-30 is het (standaard) Mazda Connect infotainmentsysteem. Dit uitgebreide systeem is te bedienen via de HMI Commander op de middenconsole. Het slanke 8,8-inch TFT-beeldscherm op het dashboard is geen touchscreen. En dat is een bewuste keuze van Mazda in verband met de veiligheid tijdens het rijden.

Dankzij het licht gekantelde beeldscherm, de uitgekiende positie van de HMI Commander en het Active Driving Display die essentiële informatie in het blikveld van de bestuurder op de voorruit projecteert, is alles perfect zichtbaar voor de bestuurder en zijn alle functies op intuïtieve wijze te bedienen, met minimale inspanning en zónder onnodig lang je ogen van de weg af te houden. Dit alles resulteert in meer rust en extra veiligheid dankzij minimale afleiding. Afleiding is immers één van de grootste gevaren in het moderne verkeer.

5. Representatief

De nieuwe Mazda CX-30 is na de Mazda3 het tweede productiemodel dat ontworpen is volgens de nieuwste ‘Kodo’-designfilosofie. De strakke oppervlakken en extra brede beschermdelen rond de wielkasten zijn nieuw in dit compacte SUV-segment.

De Mazda CX-30 heeft niet alleen een stoere uitstraling die mooi past bij mensen met een actieve levensstijl. De SUV heeft ook een chique uitstraling waarmee je representatief voor de dag komt in het bedrijfsleven.

Vooral de welving in het plaatwerk van de voorportieren is bijzonder. Dankzij dit zorgvuldig ontworpen deel wordt het licht in een soort S-vorm gereflecteerd. Door te spelen met de reflectie van het licht heeft de Mazda CX-30 een dynamisch zijaanzicht, terwijl uitsluitend gladde oppervlakken zijn gebruikt. Als je langs een stilstaande CX-30 loopt, lijkt de auto toch in beweging.

Ontdek de Mazda CX-30

Meer weten? Lees hier alles over de nieuwe Mazda CX-30.

Delen via

Tags:   CX-30, Mazda, SUV

  • Joost Arets schreef:

    1 op 20 heeft nog niemand gehaald.
    Lees op Facebook alle opmerkingen en beslis dan.

  • Rolaf schreef:

    Weer een verrassend mooie auto van Mazda. Ik dacht dat de Mazda 3 niet overtroffen kon worden. En als kers op de taart ook nog de veiligste. Alsof dat niet genoeg is ook nog met de zuinige Skyactiv-X motor.
    Onze fantastisch rijdende Mazda 3 met deze nieuwe motor haalt 1 op 20 met gemak. 2020 gaat een mooi jaar worden voor Mazda!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *